Här är några tankar från en paneldebatt med olika filmmanusförfattare, Nancy Myerson, Nick Hornby med flera. Tyvärr har jag slarvat bort länken
- Det gäller att hitta dramat i varje situation. Försätt dina karaktärer i situationer som berättar mest om dem. Med det tror jag han menar; Låt dem inte bara åka buss, låt dem åka buss och hjälpa en äldre dam med biljetten (om det är en sympatisk karaktär) eller bryskt knuffa ner en liten pojke från sätet man själv vill ha (om det är en osympatisk karaktär.)
- Det roligaste är det mest autentiska, det enkla, det alla känner igen sig själva i.
- Gör markeringar i texten där du vet att det inte riktigt sitter än – det är inte tillräckligt bra.
- Tänk på din berättelse som en lång utdragen linje med fyra fem större hållplatser – dessa är viktiga, centrala scener eller vändpunkter. Har du ett synopsis eller plan för handlingen med dessa nyckelscener så har du en historia.