Hur många gånger har jag inte tackat min ettåriga utbildning till manusförfattare åt film och teve för diverse nyttiga insikter i hur man skriver en handlingsdriven, underhållande sjuh-vetes bestseller bok? Jättemånga gånger. Det här med intrigutveckling. Och konfliktupptrappning och hinder. Det här med att få fram en Yttre handling. Det här med att få läsaren att undra vad som ska hända härnäst. Narrative writing – att skapa en starkt berättelse. Som den här aspirerande romanförfattaren beskriver det här; en informativ bok om filmmanusstruktur av manusgurun Robert McKee gick att överföra till även romanskrivande och var utmärkt för att hjälpa honom bearbeta sin bok till ett fungerande manus. Alla romanförfattare borde lära sig om filmmanusstruktur. (Sedan kan man ta till sig det man vill och välja bort annat förstås.) Tänk i scener och bilder. Är det den inre eller yttre konflikt som ska stärkas, miljö är (också) handling. Stryk det som inte för handlingen framåt som bara är dödkött i historien. Få fram den där starka berättelsen. Tänk Story. Och köp boken. Fast den tydligen är svindyr. Men det kan vara värt det.
-
6 svar till “Story är också Gud”
Tack för tipset!
Den boken stod jag och glodde på på Foyles i London, jag borde ha köpt den, min snåljåp!
Du e för go´ 🙂
Tack för tispet har beställt den från Adlibris, 240 kr.
Hej Susanne, det var ju inte så farligt, jag ska också köpa den. Älskar att nerda ner mig i struktur och storyutveckling.
Jag älskar också det o vet inte hur många handböcker jag har som bara ligger o väntar på att bli lästa 🙂