Alla karaktärer speciellt huvudpersonen genomgår en känslomässig båge – detta visste vi. Det är ofta detta man trycker på som lektör; vilken är karaktärernas känslomässiga resa, deras utveckling från början till slut? Saker händer men dessa saker måste karaktärerna reagera på, det är så de utvecklas och förändras och det är egentligen hela poängen. Hursomhelst; alla romaner är konstruerade enligt endast sex grundmönster av olika känslolägen enligt denne amerikanske forskare varav de vanligaste kan sammanfattas som:
neutral – ledsen – lycklig – ledsen – väldigt ledsen – lycklig –neutral
Frågor på det? Enligt forskaren som utsatt 40 000 romaner för sin analys är detta den vanligaste känslomässiga resan karaktärerna gör genom bokens handling i såvitt skilda verk som En förlorad värld och Stolthet och fördom. Sedan finns det förstås andra mönster som i tragiska mästerverket Borgmästaren i Casterbridge:
ledsen – djupt förtvivlad – lycklig ( i fem sekunder) – ledsen – ledsen – ännu ledsnare – djupt olycklig – självmordsbenägen
Kort sagt precis som det sägs här – en roman är en känslomässig berg- och dalbana. Ju djupare dalar desto mer uppnås katharsiseffekt men mer om det i senare inlägg.
Aldrig bir det väl så fokuserad på känslorsvängningar när man skriver. Jag sitter här nu och tänker om jag skulle skriva om min dag – känslomässigt, det skulle bli ganska plattfall, inga direkta svängningar – just morgonhumör, nöjd förmiddag, trött eftermiddag, slö kväll. Konstigt att i en roman är karaktärernas känslor så spännanande…. då läser jag med stor behållning hur deras vardag och hur de löser sina problem… magiskt.