Romanbygget med alla dess bihandlingar är en enda sammanhållen organism. Det går faktiskt att likna det vid ett träd och man kan ju se det som att rotsystemet är alla backstory, det som ger näring åt hur historien utvecklar sig. En sak jag ibland stöter på som lektör är frågan om hur bihandlingar samspelar med huvudintrigen eller rättare sagt ibland inte gör det. Även om ett romanbygge inte måste vara så tajt konstruerat som ett filmmanus uppstår samma problem när en handlingstråd svävar för sig själv utan att påverka eller växelverka med resten av intrigen. Undermedvetet letar läsaren efter mening med att något finns där – hur påverkar det resten, på vilket sätt kommer det att visa sig vara viktigt? Som Robert McKee säger i Story; ”If a subplot doesn´t thematically contradict or resonate with the// mainplot// or complicate the action of the mainplot, if it merely runs alonside, it will split the story down the middle and destroy it´s effect.” Har man en bihandling som beter sig som McKee beskriver är det kanske läge att man inser att man sitter och skriver på två olika böcker och med fördel kan lyfta ur en hel intrig och kanske göra det till en egen bok.
-
2 svar till “Håll ihop”
Jag har inte varit inne på bloggen på ett tag och längtade efter vad jag skulle få läsa idag och de andra dagarna jag missade. Man kan aldrig få nog med påminnelse jag tar till mig lite för varje gång, som ovan t.ex med hur handlingen kan hänga ihop. Bra bild av ett träd. Sedan inlägget om följebrevet; som är så svårt att skriva, tycker jag. Ska man nämna att man har haft en lektör som läst mitt manus och hennes synpunkter? Jag håller på att skriva om/ta bort det som hon har påpekat, sen tror jag det är redo för att posta det. Ingen stress, jag har ingen deadline och jag ska skicka till flera förlag när den dagen kommer.
Hej Anita, jag tror inte det spelar någon roll om du är tydlig med att du har anlitat lektör eller ej… resultat är det som räknas i vilket fall som helst. Tack för dna uppmuntrande ord om bloggen 🙂