Om man inte redan läst diverse irriterade kommentarer om fenomenet har man säkert lagt märke till det själv framför hyllorna på Pocketshop. Alltså hur bokmarknaden ”gettofierar” kvinnliga läsare och författare med hjälp av förföriska, kommersiella, alltför sötsliskiga eller sexiga omslag. Det spelar ingen roll egentligen vad boken i sig handlar om eller om det inte finns minsta tendens till varesig det ena eller andra mellan pärmarna – det SKA finnas iallafall ett par rödmålade läppar eller ett par stilettklackar någonstans på framsidan för att kvinnliga läsare ska förmås bli intresserade och vilja köpa och läsa (och manliga läsare bortskrämda). Här finns ett roligt galleri där böcker skrivna av män får ett typiskt kvinnligt omslag, långt från originalomslagens svärta och nyansering. Första gången jag tänkte på den här tendensen var när jag såg den engelska pocketversionen av Sofie Oksanens Utrensning (eller Purge). Ovan kan man jämföra den senaste och lite mer cocktailsensuella versionen av psykos- och feministklassikern The Bell jar med min egen mer grafiskt hårdkokta utgåva från 1971.