Har ”bara” 400 sidor kvar av ”Borta med vinden” nu… Scarletts själ är redan förlorad och hårdheten i hennes karaktär börjar sedimenteras, men det är fortfarande ett otroligt fascinerande portträtt av en hjältinna som helt saknar försonande ädelhet eller osjälviskhet. Hon snor sin lillasysters fästman och gifter sig med honom för att hon behöver hans pengar till Tara – godset. Hon är förmodligen den sämsta mamman som den litterära världen skådat, totalt ointresserad av sin egen son. Hon är redo att utnyttja folk åt höger och vänster för sin egen vinnings skull, fortfarande kokett, fåfäng och självisk. Även när hon till exempel tvingas sy om ett gammalt draperi ( se bilden) till en klänning för att bli tillräckligt snygg för att kunna förföra Rhett Butler – eller hans pengar snarare. Men hon är samtidigt fruktansvärt stark och driftig, livbojen för en rad personer som inbördeskriget lämnat vind för våg och som är totalt beroende av henne och av att hon lyckas fortsätta driften av sin plantage. Det är som att hon representerar nattsidan i den kvinnliga karaktären, den där som sällan får komma fram, men ändå utan att hon blir till häxa. Snarare utkristalliseras dessa sidorna som konsekvens av den hårda tillvaro hon kastas in i av kriget och som gör henne till en överlevare. Sidor som hjäper henne att dra sig fram när alla andra gått under eller gett upp; inget martyrskap eller offerroll här inte. Kanske det som känns så uppfriskande.
-
6 svar till “Scarlett the scoundrel”
Kanske är det därför vi väldigt snälla flickor behöver ha henne som livsledsagare. Jag håller henne i handen när det stormar. Och hon viskar: Tomorrow is another day
För övrigt älskar jag just detta att hon syr en klänning av gardinerna!
Undrar om det skulle gå att skriva en så icke-korrekt hjältinna idag? Jag har alltid varit väldigt ambivalent till Scarlett, men oerhört fängslad. En liknande hjätinna finns i klassikern \”Alltid Amber\”. Den rekommenderas!
Kram
VIlket intressant blogginlägg!
Tänker på den här TV-dokumentären, återigen…om kvinnorollerna i Hollywoodfilmer de senaste fem-sju åren. Scarlett skulle aldrig platsa…
Det är rätt ovanligt med en kvinna som är stark utan att vara god… Som man måste känna viss respekt för utan att kanske direkt gilla henne. Inte ens Rhett lyckas knäcka henne när han lämnar henne i slutet, för hon vet att hon kommer att överleva det också. Den här enorma, eviga, sega, inre kvinnliga styrkan, jag tror det är det Margaret Mitchell vill lyfta fram, speciellt i kontrast till den odlade hjälplösheten som scarlett medsystrar tvingas till. //Jenny
Hon är omsvärmad, säker på sin ställning, skönhet och attraktionsförmåga. Hon tar det som självklara ting och saknar ödmjukhet inför detta utan att därför bli diva. (I nutidens betydelse) Jag tror att nyckeln är just den här självklarheten hos henne. Det finns ingen tvekan. För den delen är ju den andra, hette hon Melanie(?) hopplös. Man har inget val i den boken, man måste bara identifiera sig med Scarlett. Visst är det hennes säkerhet på sin egen kvinnlighet som är lockande.
Ja Melanie är ju helt hopplös. Man blir provocerad av henne och den där självutplånande kvinnligheten. Mycket lättare att identifiera sig med Scarlett. //Jenny