Att ge ut sin egen e-bok har verkligen seglat upp som ett alternativ till att gå den vanliga vägen och en e-bok som uppmärksammas kan förstås till slut snappas upp av ett etablerat förlag. (Ursäkta tjatet men här blir E L James och erotiska bästsäljaren Fifty shades of grey aktuellt igen eftersom hon gick precis den vägen och nu är skrivande multimiljonär.) Men det krävs strategier för att nå ut och få en läsekrets och i den här artikeln ges några praktiska handfasta råd, som till nyttan av att kvalitetssäkra sitt manus genom professionell hjälp på vägen som formgivare, korrekturläsare, redaktörer och lektörer, nödvändigheten av att synas på nätet med en egen hemsida och det faktum att alla böcker och titlar kanske inte passar i e-boksformat. (Romantik, sex, skräck och andra genrer verkar vara mest inkomstbringande och självpublicerade romanceförfattare tjänar 170 % mer än sina kollegor.) Som vanligt är det i kommentatorsfältet som de intressantaste aspekterna tas upp. Som att när det gäller att ge ut sin egen e-bok handlar det om vad du är villig att satsa i form av pengar och tid och arbete och av dig själv, efter det att du skrivit klart boken. Men;”Det i ens personlighet som får en att vilja bli författare kan strida helt mot det som krävs av en för att marknadsföra boken” beklagar sig en tillbakadragen skribent. Vill man ha praktisk hjälp och coachning när det gäller att skriva en e-bok kan man vända sig till Multimanus och vill man ha lektörsläsning av sitt manus kan man förstås vända sig till mig.
-
Ett svar till “Inga panelhönor som e-boksförfattare?”
Var reklamför man sig bäst, gäller e-bok, tacksam för tips.