Uppdiktade, påhittade drömmar i böcker tycker jag aldrig riktigt fungerar – de känns ofta lite för logiska och ordnade. Sällan lyckas författaren knäcka koden till den där blandningen av det meningslöst lekfulla och det symboliska, tolkningsbara. Möjligtvis fungerar det bättre på film, som den här lilla artikeln belyser. Men jag tycker att den del sekvenser fattas; som drömsekvensen i Alfred Hitchcocks psykologdrama ”Spellbound”, skapad av Salvador Dali (se bilden), eller den bästa av alla kanske – Rosemarys dröm i Rosemary´s baby, för övrigt lika skrämmande och suggestiv i boken som i filmen. Men förstås även drömmen om klockan utan visare i ”Smultronstället” där Viktor Sjöström går omkring i en väldigt tyst och tom stad.
-
2 svar till “Filmdrömmar”
Vad lustigt, jag tänkte på den där hitchcock-drömmen häromdagen. Den gjorde ett sådant otroligt intryck på mig när jag såg den. Den handlar ju om det omedvetna, och det är ett så intressant ämne. I vår kultur är det ju så självklart att det omedvetna finns, men det är ju en språklig konstruktion. Anyway, den där sekvensen, med någon som drar med en gaffel i en duk, om jag inte minns fel, det gjorde enormt intryck på mig. Såg för övrigt Dali-utställningen på Moderna i våras, den var intressant.
Kram!
filmatiserade drömmar kan vara väldigt effektfulla. Sedan är ju egentligen hela Alice i underlandet en enda lång knäpp-dröm. kram Jenny