Många känner sig kallade (att skriva en bestseller) men få är utvalda. Några ytterst få lyckas i sitt skrivande få till den där magiska xfaktorn som ger deras böcker sådan rykande åtgång att de blir mångmiljonärer. (Dan Brown, Stieg Larsson postumt, J K Rowling, Philip Pullman, Stephanie Meyer.) Det är svårt att analysera vilket det magiska receptet är. (Men det hjälper att bli filmatiserad till exempel.) Fast det verkar uppmuntrande nog alltid handla mest om själva boken, ”the writing”, inte om varumärke, tajming eller reklamkampanjer även om dessa också spelar en roll. En gåta eller ett mysterium verkar vara en tillförlitlig ingrediens och det behöver inte ens betyda att man skriver en deckare, bara det finns något som läsarna känner att de måste få svar på. Det andra verkar vara att läsarna rekommenderar boken till någon annan. Personlig rekommendation klår vilken marknadsföringskampanj som helst. ”If a book makes you want to know why, generally you will enjoy reading it. And if you enjoy reading it, you will recommend it to others. ” Well, det låter ju inte så svårt…