Min favoritförfattarcoach sopar mattan med alltför vanliga intriger och idéer. Som exempel a) Att historiens antagonist är ett sataniskt men briljant geni, typ Hannibal Lecter. De flesta mördare inklusive seriemördare är inte genier, snarare tvärtom och har inte långa fina utbildningar eller hög social status. Hade jag läst om När lammen tystnar nu hade förmodligen just porträttet av Lecter känts konstruerat och föga trovärdigt. b) Protagonisten är djupt insyltad i tilltagande trassligheter, jagad av skurkar och löper risk för sitt eget liv men kommer inte på tanken att överlämnar saken till polisen. Gör hen inte måste det underbyggas på något sätt, ges en förklaring. Själv skulle jag vilja tillägga; den totalt oförstående maken/makan som inte märker av allt konstigt som sker i familjen när partnern sakta utvecklas till fullblodigt psyko. I danska Follow the money genomgår en huvudkaraktär en förvandling från ung vilsen man med dåligt omdöme till iskall mördare via flera fall av oförklarad frånvaro, mentalt sammanbrott, skumma kompisar och brutal misshandel – och hans fru märker ingenting. Sedan en till; ung kvinna gifter sig med äldre charmör med pengar, status och framför allt mystiskt förflutet i form av en första fru som dött under oklara omständigheter och går glatt med på att flytta med denne till det dystra familjegodset i en avlägsen del av engelsk landsbygd (senast The Fire Child av S K Tremayne).
-
2 svar till “Favoritfällor att inte falla i”
Håller med! Samtidigt måste man ju konstatera att de blev utgivna, sålda och översatta trots de här konstigheterna…
Får jag lägga till min favorit? – Den unga kvinnan som i jakt på en skurk/mördare stämmer träff med en misstänkt och går rakt in i ett mörkt hus eller ner i en mörk källare utan att tveka en enda sekund.
Ja det är en balans, om det inte vimlar av stereotyper och osannolikheter överlag så har man nog marginaler att komma undan med vissa saker. Just antagonisten som är så viktig i skräck och spänning är nog svårast att inte göra klichélik. I När lammen tystnar fanns ju dessutom en mer verklighetstrogen seriemördare föruto Lecter – trailertrashkillen \”Buffalo bill\”. Hans karaktär ökade realismen och trovärdigheten och autenticiteten. Det blev en perfekt balans mellan saga och verklighet.