rosemarys-baby-angels

Husets symbolvärde är verkligen starkt inom skräckgenren både vad gäller litteratur och film. Det för vintern övergivna och igenbommade huset i A winter haunting av Dan Simmons där det dock syns ett mystisk lampsken från ett fönster ibland. The Bramford i Rosemarys baby där grannarna inte är så trevliga, huset i Psycho med dess typiska, gotiska siluett, och spökhuset i The Haunting of Hill House av Shirley Jackson förstås.  Eller Overlook Hotel i Varsel. Huset som rymmer ett sorts eget liv och har förmåga både att skänka trygghet men också göra sina invånare galna. Författaren Sarah Langan levererar spännande och otäckt om hus, med Audreys´s door. En ung, manodepressiv kvinna (alltid ett säkert kort att göra sin huvudperson mindre stabil än önskvärt) flyttar in i det arkitektoniskt förvridna jättepalatset The Breviary i the New York och börjar sedan drömma mystiska drömmar om dörrar. Ja även dörrar har ju ett starkt symbolvärde. Ett annat mycket otäckt hus är den viktorianska röda tegelvilla som skräckförfattaren Adam Neville förlagt handlingen till i utmärkta House of small shadows där konsten att stoppa upp djur, häxeri och metoder för konservering (och det är inte av syltlökar) ingår som ingredienser. Alla skräckälskare – läs den!