Har skrivit alldeles för lite om Patricia Highsmith, kanske för att hon hamnar i skuggan av mitt Daphne du Maurierintresse, kanske för att jag inte riktigt gillar Tom Ripleyböckerna… Men hon har skrivit en del fristående thrillers som är väldigt bra, som denna ovan “Stranger on a train” eller “Found in the Street” och några utsökta spännings och skräcknoveller. Men hon har också skrivit en väldigt informativ, rolig bok om konsten att skriva deckare, “Plotting and writing suspense fiction” där hon kopplar ett större grepp på hela författarens osäkra tillvaro (själv slutade hon sina dagar djupt alkoholiserad). Vem känner inte igen sig i iakttagelsen hon gör om att en författares dag ofta består i att försöka hämta sig efter att ha fått posten. Nu får man ju mycket via email men just den där laddningen räkningar (“Inte höjd elavgift igen!!”), saldobesked (varför har man fortfarande inte fått betalt för den där sålda följetongen??), och svårtydda skattekontoutdrag kan ju vara tillräckligt för att skaka om hela ens stillsamma författartillvaro. Kort sakt en massa ekonomiska och affärsmässiga realiteter som ska handskas med innan man kan fortsätta dagen med att skriva. Och hursomhelst har en ny biografi om henne utkommit, “The talented miss Highsmith” av Joan Shenkas.